Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα 2010-2011: "Χάνδαξ-Κάντια-Ηράκλειο: Αστικές διαδρομές στο πέρασμα του χρόνου"

Φέτος αποφασίσαμε να κινηθούμε μέσα στην παλιά πόλη του Ηρακλείου και να ασχοληθούμε με τις αλλαγές στο αστικό περιβάλλον. Ανακαλύπτουμε τα μνημεία και τις γειτονιές του Βενετσιάνικου Χάνδακα, καταγράφουμε τις αλλαγές και την εξέλιξή τους και τα συγκρίνουμε με τη σημερινή πραγματικότητα.

Χωριστήκαμε σε 7 ομάδες, κάθε μία ανέλαβε ένα μνημείο και μια γειτονιά για να μελετήσει. Κάθε ομάδα έχει τον/την υπεύθυνό της και προσπαθεί να μελετήσει τον τομέα της σε βάθος και αποτελεσματικά. Διαβάζουμε βιβλία, επισκεπτόμαστε τη Βικελαία βιβλιοθήκη, ψάχνουμε στο διαδίκτυο, βρίσκουμε εικόνες, βγάζουμε δικές μας φωτογραφίες, συζητάμε, σχεδιάζουμε και καταγράφουμε.

Στο α΄μέρος του προγράμματος συνεργαζόμαστε με το Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου, συμμετέχουμε σε πρόγραμμά του και με την καθοδήγηση της ειδικού κ. Καμπάνη γνωρίζουμε το παρελθόν των μνημείων. Στο β΄ μέρος του προγράμματος περπατάμε στις γειτονιές και παρατηρούμε την εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο.

Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

Ο απολογισμός της χρονιάς: Οι διαδρομές μας το 2010-2011


Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "ΠΑΤΡΙΣ" στις 8 Ιουνίου 2011.

Η περιβαλλοντική ομάδα του 1ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, με συντονίστριες την καθηγήτρια Αγγλικών Αθηνά Κουτσανδρέου και τη Φιλόλογο Διονυσία Μαράκη, πραγματοποίησε «διαδρομές» στο χρόνο και το χώρο της  παλιάς πόλης του Ηρακλείου και μελέτησε τις αλλαγές του αστικού περιβάλλοντος από την εποχή της Ενετοκρατίας μέχρι σήμερα. Αφορμή αποτέλεσε ένας χάρτης που  απεικονίζει την Κάντια λίγο πριν μετονομαστεί σε Μεγάλο Κάστρο, λίγο πριν την εποχή της Τουρκοκρατίας. Ξεκινώντας από αυτόν, η ομάδα προσπάθησε να μεταφερθεί μέσα στο χρόνο και να παρουσιάσει τις αλλαγές στην εικόνα της πόλης μας από τότε μέχρι και σήμερα.

            Στο πρώτο μέρος του προγράμματος, σε συνεργασία με το Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου και την υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Αρχαιολόγο - Μουσειοπαιδαγωγό κ. Φανή Καμπάνη, οι μαθητές ανακάλυψαν το παρελθόν γνωστών μνημείων της πόλης, την αλλαγή της εξωτερικής μορφής τους αλλά και την αλλαγή χρήσης τους. Επίσης, με ξεναγό την Αρχαιολόγο κ. Καλλιόπη Νικολιδάκη, οι μαθητές περπάτησαν σε όλο το μήκος των τειχών, περιηγήθηκαν στις πύλες και τις μόνιμες εκθέσεις τους, στους προμαχώνες, ακόμη και σε σημεία που είναι κλειστά για το κοινό.

Στο δεύτερο μέρος της εργασίας τους περπάτησαν στις γειτονιές της πόλης και φωτογράφισαν συγκεκριμένα σημεία της με την καθοδήγηση του κ. Πολυχρόνη Νικηφοράκη, E.F.I.A.P./b  Γενικού Έφορου της ΕΦΕ Ηρακλείου. Στη συνέχεια, έψαξαν χάρτες, γκραβούρες και παλαιότερο φωτογραφικό υλικό από το διαδίκτυο και από βιβλία, ώστε να παρακολουθήσουν τα μεταβατικά στάδια στην εικόνα του Ηρακλείου μέχρι τις μέρες μας.
            Στο τελευταίο μέρος του προγράμματος, όλη η ομάδα, μαζί με τις υπεύθυνες καθηγήτριες, επισκέφθηκε τη Μονεμβασιά, μετά από πρόσκληση του ΚΠΕ Μολάων, όπου είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί σε μια άλλη πόλη-κάστρο και να μελετήσει την αρχιτεκτονική της και τον τρόπο με τον οποίο έχει προσαρμοστεί αυτή στον περιβάλλοντα χώρο.
            Τέλος, όλες τις παρατηρήσεις, τις εμπειρίες και τα συμπεράσματά τους οι μαθητές ανάρτησαν στο  ιστολόγιο http//:perivallon1lykher.blogspot.com. που δημιούργησαν και τα παρουσίασαν στην ημερίδα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Νομού Ηρακλείου.
            Έτσι οι μαθητές, μ’ ένα βιωματικό τρόπο, βγαίνοντας έξω από τα όρια του σχολείου και αξιοποιώντας την τεχνολογία, απέκτησαν γνώσεις για το παρελθόν, παρατήρησαν και εξήγησαν συγκεκριμένες αλλαγές  μέσα στο αστικό περιβάλλον που ζουν και κινούνται καθημερινά. Επίσης, έβγαλαν συμπεράσματα για τη συμπεριφορά των Ηρακλειωτών απέναντι στην πόλη τους και ίσως οι ίδιοι, ως τωρινοί και  αυριανοί κάτοικοι αυτής της πόλης, να ενεργούν στο εξής προς όφελός της…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου