Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα 2010-2011: "Χάνδαξ-Κάντια-Ηράκλειο: Αστικές διαδρομές στο πέρασμα του χρόνου"

Φέτος αποφασίσαμε να κινηθούμε μέσα στην παλιά πόλη του Ηρακλείου και να ασχοληθούμε με τις αλλαγές στο αστικό περιβάλλον. Ανακαλύπτουμε τα μνημεία και τις γειτονιές του Βενετσιάνικου Χάνδακα, καταγράφουμε τις αλλαγές και την εξέλιξή τους και τα συγκρίνουμε με τη σημερινή πραγματικότητα.

Χωριστήκαμε σε 7 ομάδες, κάθε μία ανέλαβε ένα μνημείο και μια γειτονιά για να μελετήσει. Κάθε ομάδα έχει τον/την υπεύθυνό της και προσπαθεί να μελετήσει τον τομέα της σε βάθος και αποτελεσματικά. Διαβάζουμε βιβλία, επισκεπτόμαστε τη Βικελαία βιβλιοθήκη, ψάχνουμε στο διαδίκτυο, βρίσκουμε εικόνες, βγάζουμε δικές μας φωτογραφίες, συζητάμε, σχεδιάζουμε και καταγράφουμε.

Στο α΄μέρος του προγράμματος συνεργαζόμαστε με το Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου, συμμετέχουμε σε πρόγραμμά του και με την καθοδήγηση της ειδικού κ. Καμπάνη γνωρίζουμε το παρελθόν των μνημείων. Στο β΄ μέρος του προγράμματος περπατάμε στις γειτονιές και παρατηρούμε την εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο.

Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

Εκδρομή στη Μονεμβασιά

Η Μονεμβασιά είναι ένα καταπληκτικό μέρος. Έχει πάρει και άλλα ονόματα μέσα στους αιώνες, όπως 'Ακρα Μινώα, Βενετία της Πελοποννήσου και Λαλούδι της Μονεμβασιάς.
Κτισμένη πάνω σε ένα βράχο, έχει σαγηνευτική θέα προς τη θάλασσα. Με την άφιξή μας εκεί, αρχίσαμε να ανεβαίνουμε στην πάνω πόλη, η οποία έχει να κατοικηθεί από το 1821. Περιηγηθήκαμε σε ό,τι σώζεται από αυτήν σήμερα και με μάτια γεμάτα φαντασία ονειρευτήκαμε πώς θα μπορούσαν να είναι τα υπόλοιπα κτήρια μερικούς αιώνες παλαιότερα, που δε θα ήταν καλυμμένα με άγρια βλάστηση και θα τριγυρνούσαν άνθρωποι για τις καθημερινές εργασίες τους. Εκεί επισκεφτήκαμε το ναό της Αγίας Σοφίας, το μόνο κτήριο σε καλή κατάσταση. Ο θόλος της εκκλησίας είναι φτιαγμένος με τέτοια τεχνική, ώστε να φαίνεται σα να κρέμεται από τον ουρανό.
Το απόγευμα ξεναγηθήκαμε στην κάτω πόλη, η οποία ακόμα κατοικείται και σφύζει από ζωή. Παίρνοντας τη μέση οδό καταλήξαμε στην άκρη του κάστρου, εκεί που το πέλαγος βρέχει το βράχο, αφού πρώτα ξεναγηθήκαμε σε διάφορα σημαντικά κτήρια και μάθαμε για την αρχιτεκτονική τους. Τις δεξαμενές που ακόμα σώζονται δεν προλάβαμε να τις επισκεφτούμε, αλλά μάθαμε πολλά πράγματα γι' αυτές, καθώς δε θα μπορούσε να υπάρξει ζωή στο βράχο αν δεν είχε εξασφαλιστεί πόσιμο νερό. Αυτές μάζευαν το βρόχινο νερό, και για να εξασφαλιστεί η στεγανότητα ήταν επιχρισμένες με κουρασάνι.
Στη συνέχεια βγήκαμε έξω από το τείχος για να δούμε τη χλωρίδα της περιοχής, η οποία αποτελείται από φρύγανα και διάφορα άλλα ενδημικά φυτά. Σταθήκαμε με την πλάτη στη θάλασσα και αναπνεύσαμε τον αέρα της εξοχής, ενώ ακούγαμε τη μαγευτική μελωδία της θάλασσας. Σιγά-σιγά πήραμε το δρόμο του γυρισμού για την πόλη από το παραλιακό δρομάκι, την ώρα που ο ήλιος έδυε και άπλωνε χρώματα παραμυθιού στη φύση γύρω του. Κάνοντας διάφορες στάσεις στο δρόμο μας, θαυμάσαμε τα κτήρια της πόλης, τα οποία δένουν τόσο αρμονικά με το βράχο, αλλά και μία στέρνα μέσα σε ένα ξενοδοχείο που είχε θέα σε όλο το πέλαγος. Εκεί "παίξαμε" τον Ερωτόκριτο που είχαμε διδαχθεί στη Λογοτεχνία, προς μεγάλη έκπληξη των καθηγητών και της υπεύθυνης του προγράμματος.
Όμως η εκδρομή μας δεν τελείωσε εδώ. Την επόμενη μέρα επισκεφτήκαμε το Μυστρά, άλλη μία μαγευτική Καστροπολιτεία. Εκεί μάθαμε για τους Παλαιολόγους και τη δυναστεία τους και επισκεφτήκαμε πάρα πολλούς ναούς. Το παλάτι το είδαμε απ' έξω, αλλά δεν μπορούσαμε να μη φανταστούμε πώς ήταν από μέσα, πώς ζούσαν οι βασιλιάδες της εποχής του και τι χορούς οργάνωναν. Ακόμα, ξεναγηθήκαμε σε ένα μοναστήρι που λειτουργεί μέχρι και σήμερα και στο μικρό μουσείο της περιοχής όπου φυλάσσονται τα μαλλιά και κομμάτια από το φόρεμα μίας πριγκίπισσας. Τελειώνοντας την ξενάγησή μας στο Μυστρά, τελείωσε και η εκδρομή μας. Πήγαμε στην Αθήνα και πήραμε το πλοίο του γυρισμού, γεμάτοι από καινούργιες εμπειρίες που θα μας συνοδεύουν σε όλη την υπόλοιπη ζωή μας. Περάσαμε υπέροχα!!!!